Mindfulnessmeditatie lessenreeks VOLZET

Herken jij je hierin?
Wil jij toekomen aan zelfaanvaarding en diepere ontspanning?
Heb jij stress, (onbestemde) angst, pijn, weinig zelfvertrouwen?
Wil je depressieve periodes en burn-out voor zijn of er niet meer in hervallen?
Lig je vaak te piekeren en blijven dezelfde gedachten je plagen?
Wil je meer controle over jouw reactie op gebeurtenissen en mensen?
Wens je jouw concentratie te verbeteren?
Dan is deze mindfulnessmeditatie lessenreeks wat voor jou.
Voor de absolute beginner en voor diegene die al ooit een cursus volgde maar een opfrissing kan gebruiken.
Waarom Mindfulness beoefenen?
Om gezond te blijven wordt vaak de nadruk gelegd op het fysieke aspect: gezonde voeding nuttigen en voldoende bewegen.  Er is evenwel nog een gebied dat onderbelicht blijft: de mentale gezondheid. 
Die mentale weerbaarheid wordt vaak, en zeker in deze coronatijden, op de proef gesteld. Depressieve klachten en stress steken de kop op met alle nare gevolgen van dien. 
Mindfulnessbeoefening leert je omgaan met de hoogtes en laagtes die bij het leven horen. Het is een methode/training die je leert opmerkzaam te zijn voor wat er zich hier en nu aandient, zonder hierover te oordelen. Regelmatige oefening in ‘aandachtig zijn’ kan heel wat positieve effecten teweegbrengen. Je leert beter grenzen aangeven, piekert minder, slaapt beter (in), ondervindt minder stress, leert anders omgaan met hevige emoties, de geheugencapaciteit en het concentratievermogen verbeteren, je kunt depressie en burn-out voor zijn of je hervalt er niet meer in. Bovendien wordt zelfaanvaarding gestimuleerd door het beoefenen van heartfulness, een onderdeel van mindfulness dat zich richt op liefdevolle vriendelijkheid voor jezelf en in een later stadium voor anderen. Ook mensen die met chronische pijn kampen hebben bij deze training baat. 
Je leert jezelf beter kennen. Je gedachten, gevoelens, fysieke en zintuiglijke gewaarwordingen worden onder de loep genomen met liefdevolle aandacht, waardoor je veerkracht verhoogt.
 
Verloop van de lessen 
In stilte starten met een meditatie
Uitvoeren van zachte stretchings en yogahoudingen, ondersteund door aangepaste muziek en/of live klank.
Polsen hoe het met je gaat, hoe het oefenen verloopt
Theoretisch deel en het (in)oefenen van mindfulnessmeditaties.   
Uitleg bij de nieuwe opdrachten
Klankmeditatie
Afronden met thee.
Inhoud
Les 1
Wat is mindfulness wel en niet?
Hoe mindful ben ik al?
Hoe mindfulnessmeditatie beoefenen?
Formele meditatie: meditatieplan en tips
Informele meditatie: mindfulness van het alledaagse leven
Eerste stappen in mindfulnessmeditatie o.a. 3 – minutenmeditatie
Les 2
De ademhaling als anker
Ademhaling, stress en emoties toegelicht
Ademhalen om te ontspannen 
Mindful ademen
Meditaties: ademfocus en observeren van gevoelens
Les 3
Mindfulness van het lichaam: jouw lichaam, jouw (t)huis
Jouw lichaam: vreemde of vriend ? 
Yogahoudingen- en stretchings = mindfulness in beweging
Meditaties: lichaamsscan + wandel- en loopmeditatie 
Les 4
Mindfulness van je denken: het apenbrein
Automatische negatieve gedachten en samenhangende emoties
Geloof niet altijd wat je denkt: de innerlijke criticus ontmaskert
Piekeraanpak
Meditaties: geluiden- en gedachtestroom
Les 5
Heartfulness: mindfulness van het hart
Zelfzorg, wat is het en hoe begin je eraan?
Energiegevers en -vreters, zelfwaardering verbeteren
Dankbaarheid ontwikkelen
Meditatie: liefdevolle vriendelijkheid
Les 6
Mindfulness van de zintuigen
Hoor, proef, voel en zie helder
Wat na de cursus? Tips om vol te houden.
Bewust worden van onbewuste weerstand
Meditatie: keuzeloze opmerkzaamheid
Terugkommoment 
Uitwisselen van ervaringen
Herhalen van enkele meditaties en oefeningen
Meditatie: bergmeditatie
 
Wat investeer je en wat ontvang je hiervoor?
De bijdrage is 338 euro. Dat is 25 euro per lesuur. 
Inbegrepen zijn 
– 6 mindfulnesslessen van telkens 2 u. en een terugkommoment van1u.30min. 
– een mindfulnesscursus
– 9 ingesproken meditaties
– quasi persoonlijke begeleiding door kleine groep van min. 3 en max. 4 deelnemers
– contact tussendoor via mail of Whattsapp 
 
Indien je dit met plezier serieus neemt en je je na de reeks blijft inzetten om een mindful leven te leiden, met alle voordelen vandien, dan is dit een investering voor het leven. 
Data lessen: woensdagen 12, 19 en 26 januari en 2, 9, 16 februari van 19u tot 21u
Terugkommoment op 9 maart van 19u30 tot 21u
 Wens je eerst kennis met mij en mijn werkwijze te maken? Dat kan zeker. Contacteer me en dan leggen we een moment vast waarop je langskomt.     Zo’n kennismaking duurt een uur. Je betaald hiervoor 30 euro. Indien je nadien deelneemt aan de cursus wordt er 15 euro in mindering gebracht.
 
!Aandacht. Indien je volop in een depressie, burn-out of andere crisis zit, is het beter even te wachten om deze cursus te volgen. Je kunt hem preventief volgen of op een moment dat je door het ergste heen bent. 
 
De lesgeefster 
Gritta Maes is gedreven mindfulnessbeoefenaar, mindfulnessgids, klankenweefster en ervaringsdeskundige op het vlak van depressie en chronische pijn.

Datum

jan 12 2022 - mrt 09 2022
Expired!

Tijd

7:00 pm - 9:00 pm

Kosten

338.00

More Info

Inschrijven

Locatie

Schildpadtijd praktijkruimte
Nieuwstraat 49 3120 Tremelo
Inschrijven

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *