Mindfulness lessenreeks: ‘Kom thuis bij jezelf’

Voor de absolute beginner en voor diegene die al ooit een cursus volgde maar een opfrissing kan gebruiken.
Indien je volop in een depressie, burn-out of andere crisis zit, is het beter even te wachten om deze cursus te volgen. Je kunt hem preventief volgen of op een moment dat je door het ergste heen bent. 
Herken jij je hierin?
Wil jij toekomen aan zelfaanvaarding en diepere ontspanning?
Heb jij stress, (onbestemde) angst, pijn, weinig zelfvertrouwen?
Wil je depressieve periodes en burn-out voor zijn of er niet meer in hervallen?
Lig je vaak te piekeren en blijven dezelfde gedachten je plagen?
Wil je meer controle over jouw reacties op gebeurtenissen en mensen?
Wens je jouw concentratie te verbeteren?
Kortom, wil een tevredener en evenwichtiger leven?
Dan is deze mindfulnessmeditatie lessenreeks wat voor jou.
Waarom Mindfulness beoefenen?
Om gezond te blijven wordt meestal de nadruk gelegd op het fysieke aspect: gezonde voeding eten en voldoende bewegen. Er is evenwel nog een gebied dat onderbelicht blijft: de mentale gezondheid. 
Die mentale weerbaarheid wordt vaak op de proef gesteld. Fysieke en mentale klachten als gevolg van stress en trauma steken de kop op.
Mindfulnessbeoefening leert je omgaan met de hoogtes en laagtes die bij het leven horen. Het is een methode/training die je leert opmerkzaam te zijn voor wat er zich hier en nu aandient, zonder hierover te oordelen. Regelmatige oefening in ‘aandachtig zijn’ kan heel wat positieve effecten teweegbrengen. Je leert beter grenzen aangeven, piekert minder, slaapt beter (in), ondervindt minder stress, leert anders omgaan met hevige emoties, de geheugencapaciteit en het concentratievermogen verbeteren, je kunt depressie en burn-out voor zijn of je hervalt er niet meer in. Bovendien wordt zelfaanvaarding gestimuleerd door het beoefenen van heartfulness, een onderdeel van mindfulness dat zich richt op liefdevolle vriendelijkheid voor jezelf en in een later stadium voor anderen. Ook mensen die met chronische pijn kampen hebben bij deze training baat. 
Je leert jezelf beter kennen. Je gedachten, gevoelens, fysieke en zintuiglijke gewaarwordingen worden onder de loep genomen met liefdevolle aandacht, waardoor je veerkracht verhoogt.
Verloop van de lessen 
In stilte starten met een meditatie
Uitvoeren van zachte stretchings en yogahoudingen, ondersteund door aangepaste muziek en/of live klank.
Theoretisch deel en het (in)oefenen van mindfulnessmeditaties.   
Polsen hoe het oefenen verloopt/huiswerk bespreken
(Klank)meditatie
Inhoud
Les 1
Wat is mindfulness wel en niet?
Hoe mindful ben ik al?
Hoe mindfulnessmeditatie beoefenen?
Formele meditatie: meditatieplan en tips
Informele meditatie: mindfulness van het alledaagse leven
Eerste stappen in mindfulnessmeditatie o.a. 3 – minutenmeditatie
Les 2
De ademhaling als anker
Ademhaling, stress en emoties toegelicht
Ademhalen om te ontspannen 
Mindful ademen
Meditaties: ademfocus en observeren van gevoelens
Les 3
Mindfulness van het lichaam: jouw lichaam, jouw (t)huis
Jouw lichaam: vreemde of vriend ? 
Yogahoudingen- en stretchings = mindfulness in beweging
Meditaties: lichaamsscan + wandel- en loopmeditatie 
Les 4
Mindfulness van je denken: het apenbrein
Automatische negatieve gedachten en samenhangende emoties
Geloof niet altijd wat je denkt: de innerlijke criticus ontmaskert
Piekeraanpak
Meditaties: geluiden- en gedachtestroom
Les 5
Heartfulness: mindfulness van het hart
Zelfzorg, wat is het en hoe begin je eraan?
Energiegevers en -vreters, zelfwaardering verbeteren
Dankbaarheid ontwikkelen
Meditatie: liefdevolle vriendelijkheid
Les 6
Mindfulness van de zintuigen
Hoor, proef, voel en zie helder
Wat na de cursus? Tips om vol te houden.
Bewust worden van onbewuste weerstand
Meditatie: keuzeloze opmerkzaamheid
Terugkommoment 
Uitwisselen van ervaringen
Herhalen van enkele meditaties en oefeningen
Meditatie: bergmeditatie
 
Wat investeer je en wat ontvang je hiervoor?
De bijdrage is 390 euro. Dat is 26 euro per lesuur. 
Inbegrepen zijn 
– 6 mindfulnesslessen van telkens 2 u 15 min en een terugkommoment van 1u30min. 
– een mindfulnesscursus
– 9 ingesproken meditaties
– quasi persoonlijke begeleiding door kleine groep van 3 cursisten
– contact tussendoor via mail of Whattsapp 
 
Indien je dit met plezier serieus neemt en je je na de reeks blijft inzetten om een mindful leven te leiden, dan is dit een investering voor het leven. 
Data lessen: donderdagen 13, 20 en 27 oktober, 10, 17 en 24 november. Indien het voor de deelnemers beter uitkomt op een andere dag in de week of het weekend, dan overleggen we hierover.
Terugkommoment samen af te spreken
Wens je eerst kennis te maken met mindfulness en mijn werkwijze? Kom dan naar het infomoment op 13 september. Zie aanbod in September
Getuigenis 

‘Ik startte de cursus omdat op werkvlak de stress begon te overheersen. Ik kreeg er geen controle meer over. Mijn leven was een rollercoaster zonder ontspanning waarbij mijn mentale weerbaarheid achteruit ging. Door de cursus ‘Mindfulness’ heb ik geleerd dat er andere manieren zijn om te reageren op stress en dat ik sommige dingen gewoon dien te aanvaarden.

Lief zijn voor mezelf door regelmatig te glimlachen, bewust worden van de dagelijkse gewoonten, het leren mindful ademen: dat ontdekte ik allemaal. De cursus is zeer waardevol en leerrijk, waarbij de (klank)meditaties mijn favoriete onderdelen zijn. Het zang- en klankspel van Gritta geven mij een moeilijk te beschrijven rustgevend gevoel. Ik kan het iedereen warm aanbevelen!’

Nancy N.- Tremelo

De lesgeefster

Ik ben Gritta Maes, gedreven mindfulnessbeoefenaar, mindfulnessgids, klankenweefster en ervaringsdeskundige op het vlak van depressie en chronische pijn.
 
 
  • 00

    dagen

  • 00

    uren

  • 00

    minuten

  • 00

    secondes

Urenschema

New Day

Datum

okt 13 2022 - nov 24 2022

Tijd

7:15 pm - 9:30 pm

Kosten

390.00

More Info

Inschrijven

Locatie

Schildpadtijd praktijkruimte
Nieuwstraat 49 3120 Tremelo
Inschrijven

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.